Maakuntakaavat ja liikenne

Maakuntakaava on alueidenkäytön suunnittelua ohjaava yleispiirteinen suunnitelma. Maakuntakaava yhteensovittaa valtakunnalliset ja seudulliset tavoitteet, osoittaa maakunnan kehittämisperiaatteet ja etsii ratkaisuja ristiriitaisiin tavoitteisiin. Maakuntakaava ohjaa kuntien yleis- ja asemakaavoitusta. Pohjois-Savossa on tällä hetkellä voimassa yhdeksän maakuntakaavaa.

Liikennejärjestelmällä tarkoitetaan kokonaisuutta, joka muodostuu kaikki liikennemuodot kattavasta henkilö- ja tavaraliikenteestä, niitä palvelevista liikenneverkoista, viestintäyhteyksistä ja tiedosta sekä liikenteen palveluista, liikennevälineistä ja liikennettä ohjaavista järjestelmistä. Liikennejärjestelmäsuunnittelun tavoitteena on edistää toimivaa, turvallista ja kestävää liikennejärjestelmää. Se on jatkuvaa ja vuorovaikutteista vaikutusten arviointiin sekä viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyöhön perustuvaa suunnittelua. Tehtävänämme on vastata maakunnan liikennejärjestelmäsuunnitteluprosessin käynnistämisestä, yhteistyön johtamisesta ja suunnittelun yhteensovittamisesta maakunnan muun suunnittelun kanssa. Koska liikennejärjestelmäsuunnitelma tuottaa tietoa myös maakuntakaavoituksen tarpeisiin, on sovittu, että maakuntakaavassa ei erillisiä liikenteeseen liittyviä selvityksiä laadita.

Lisää tietoa löydät sivulta Maakuntakaavoitus
Ja liikennejärjestelmästä sivulta Liikennejärjestelmä

Uutiset avainsanoilla #maakuntakaavoitus #liikenne

Jyväskylä–Pieksämäki-radan perusparannus on toteutettava suunnitellusti

18.11.2025 | VR lisää henkilöliikenteen vuorotarjontaa Kuopion ja Helsingin välillä. Osa uusista vuoroista kulkee Jyväskylän ja Tampereen kautta, mikä lisää liikenteen määrää Jyväskylä–Pieksämäki-rataosalla. On epäloogista, että radan perusparannus jää puolitiehen rahoituksen puutteen vuoksi.

Varkauden kaupunki sai tunnustusta Kämärin alueen kehittämisestä

06.11.2025 | Perinteisiä Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäiviä vietettiin 4.–5. marraskuuta Kuopiossa. Varkauden Kämärin sillat ja Kämärin alueen kehittäminen palkittiin tunnustuksena seudullisesta teosta liikennejärjestelmän kehittämiseksi.

Maakuntakaavan kolmas vaihe etenee viranomaiskuulemiseen ilman täydentävää tuulivoimaa

30.09.2025 | Maakuntahallitus päätti luopua Pienen Mujumäen, Pillisuon ja Huttusenlehdon tuulivoimapotentiaalisten alueiden valmistelusta. Niitä ei osoiteta viranomaiskuulemiseen valmisteltavassa kaavaehdotuksessa. Ratkaisu perustuu luonnosvaiheen palautteen ohella tilanteen kokonaisharkintaan.

Kunnat esittävät Joensuun ja Pieksämäen välisen radan sähköistämistä

20.08.2025 | Joensuun ja Pieksämäen välisen rataosuuden kunnat ja maakuntaliitot esittävät liikenne- ja viestintäministeriölle rataosuuden modernisoimista sähköistämällä. Sähköistäminen ratkaisisi teollisuuden tavarakuljetuksen ongelmia ja parantaisi huomattavasti idän ja lännen välistä henkilöliikennettä.

Pieksämäki–Savonlinna-ratayhteyden palauttaminen parantaisi raideliikenteen toimintavarmuutta

14.05.2025 | Rataosuus yhdistää Savon ja Karjalan radat. Se toimisi erityisesti tavaraliikenteen varayhteytenä Kaakkois-Suomen teollisuuden raaka-ainekuljetuksille mahdollisissa häiriötilanteissa. Ratayhteyden palauttaminen edellyttää Itä-Suomen yhteistä edunvalvontaa.

Maakuntakaavoituskatsaus 2025 on valmistunut

31.03.2025 | Pohjois-Savon liitto on julkaissut vuoden 2025 maakuntakaavoituskatsauksen, jossa esitellään ajankohtaiset kaavoitushankkeet sekä kaavoituksen tilanne maakunnassa.