Orpon hallitus uudistaa Viitostien Leppävirralta Kuopioon

21.06.2023


Pääministeri Petteri Orpon hallitus toteuttaa alkaneen vaalikauden aikana määräaikaisen neljän miljardin euron investointiohjelman. Viime perjantaina julkaistusta hallitusohjelmasta löytyy kaksi merkittävää infrainvestointia Pohjois-Savoon. Toinen on kauan odotettu Viitostien parantaminen Leppävirran ja Kuopion välillä. Toinen kohde on Savon rata. 

Valtatie 5:n osuus Leppävirralta Vehmasmäkeen on ollut pitkään Itä-Suomen liikennestrategian kärkihanke. 32 kilometrin pituinen tiejakso on liikenteen määrään suhteutettuna kapea, mäkinen ja mutkainen ja yhteysvälillä on alhainen nopeusrajoitus.

Tieosuuden kunnostukseen käytetään 140 miljoonaa euroa. Leppävirta–Palokangas-välillä tietä parannetaan pääosin nykyisellä paikallaan muun muassa rakentamalla ohituskaistoja ja yhtenäinen keskikaide sekä poistamalla tasoliittymät. Palokankaalta Humalajoelle tie rakennetaan nelikaistaisena uuteen maastokäytävään nykyisen tien länsipuolelle nykyisen valtatien jäädessä rinnakkaistieksi. Suunnittelualueelle toteutetaan kaksi uutta eritasoliittymää.

Leppävirran kohdalla perusratkaisuna on keskikaiteellinen ohituskaistatie, jossa tasoliittymät poistetaan ja toteutetaan kaksi uutta eritasoliittymää sekä rinnakkaistieyhteydet.

Tiesuunnitelmat ovat parhaillaan ajantasaistettavina. Rakennustöiden on arvioitu alkavan aikaisintaan keväällä 2025.

Kouvolan ja Kuopion väliseen Savon rataan investointiohjelmassa on osoitettu 50 miljoonaa euroa nopeuden ja kapasiteetin nostamiseen.

– Savon radan tarpeet selviävät vasta suunnittelun valmistuessa. Nähtäväksi jää, mihin varattu investointimääräraha riittää. Parannuksia on kuitenkin joka tapauksessa luvassa ja se on hyvä asia. Onhan liikennemäärätkin kasvaneet hurjasti, korostaa maakuntajohtaja Tytti Määttä.

Hän pitää tärkeänä, että hallitusohjelmassa on myös kirjaus Kuopiolle tärkeästä MAL-sopimuksesta.

Pohjois-Savon liiton maakuntainsinööri Patrick Hublin arvioi, että 50 miljoonan euron investointipotti kuvastaa Savon radan parantamis- ja kehittämistarpeissa enemmän vuosimäärärahatarvetta kuin ylihallituskauden rahoitustarvetta.

– Rahaa tarvitaan selvästi lisää välityskyvyn parantamiseen ja nopeusrajoitusten poistamiseen, hän sanoo.

Hallitusohjelmasta löytyvät Itä-Suomen infrainvestoinnit ovat yhteensä 400 miljoonaa euroa. Karjalan rataan investoidaan yhteensä 215 miljoonaa euroa. Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan rajalla sijaitsevat Palokinkosket saavat matkailu- ja luontohankkeeseen 20 miljoonaa euroa. 

Myös Itärata etenee suunnitellusti. Hallitusohjelmassa linjataan, että Itäradan hankeyhtiön toiminta jatkuu.

Vt 5 Leppävirta–Kuopio hankekortti

Kuva: Kuopion alueen kauppakamari/Akseli Muraja