Maakuntakaavan kolmas vaihe etenee viranomaiskuulemiseen ilman täydentävää tuulivoimaa
30.09.2025
Tuulivoimapuisto Pyhäjärvellä
Pohjois-Savon maakuntahallitus käsitteli kokouksessaan maanantaina 29. syyskuuta vireillä olevan Pohjois-Savon maakuntakaavan 2040, 3. vaiheen, kaavaluonnoksesta saatua palautetta ja laadittuja vastineita. Maakuntahallitus päätti luopua tuulivoimapotentiaalia täydentävien Pienen Mujumäen, Pillisuon ja Huttusenlehdon tuulivoimapotentiaalisten alueiden valmistelusta. Ratkaisu perustuu luonnosvaiheen palautteen ohella tilanteen kokonaisharkintaan.
Maakuntakaavaehdotus etenee viranomaiskuulemiseen lokakuussa sisältäen aurinkovoiman, vetytalouden, sähkönsiirron yhteystarpeen eli Harjulinjan ja seudullisesti merkittävän kaupan teeman päivitykset.
Maakuntakaavan luonnos oli nähtävillä 4.6.–5.7.2025. Palautteita saatiin 134 kappaletta. Pohjois-Savon kunnista 11 antoi lausuntonsa. Viranomaisilta saatiin 19 ja naapurimaakunnista ja -kunnista seitsemän lausuntoa. Muut yhteistyötahot, kuten yhdistykset ja mm. tuulivoimayhtiöt, antoivat 25 mielipidettä. Yksityishenkilöt antoivat 72 mielipidettä, joiden takana oli yhteensä lähes 220 allekirjoittajaa. Kokonaisuudessaan 70 prosenttia kaikesta saadusta palautteesta kritisoi täydentävää tuulivoimapotentiaalin ratkaisua tai tuulivoimaa yleisesti.
Tuulivoimaan liittyvässä kokonaisharkinnassa painottuvat aikaisemmasta Pohjois-Savon maakuntakaavan 2040, 2. vaiheen tuulivoimaratkaisusta tehdyt valitukset, jotka ovat edelleen Itä-Suomen hallinto-oikeudessa käsiteltävinä. Pohjois-Savon liiton näkökulmasta hallinto-oikeuden ratkaisua kannattaa odottaa, ennen kuin ryhdytään osoittamaan täydentäviä tuulivoimapotentiaalisia alueita.
Rautalammin Pienen Mujumäen ja Sonkajärven Huttusenlehdon kohdalla on tunnistettu maankäytön ristiriitaa. Pillisuon alueen poisjättämiseen taas liittyy Ilmatieteen laitoksen palaute, jossa tuodaan esille tuulivoimapotentiaalisten alueiden yhteisvaikutus sääennusteiden luotettavuuteen.
Tuulivoiman vaikutustenarviointia on täydennetty luonnosvaiheen kuulemisen jälkeen. Näkymäanalyysejä on päivitetty ja maisemallisia yhteisvaikutuksia selvitetty. Etelä-Konneveden kansallispuiston merkitys matkailulle ja ylipäänsä asukkaiden virkistymiselle ja kotiseutuidentiteetille nousee palautteessa korkealle. Maakuntakaavaratkaisulla ei ole syytä heikentää kansallispuiston merkitystä, eikä matkailupotentiaalia. Lisäksi kaavaluonnoksessa osoitettujen tuulivoimapotentiaalisten alueiden sosiaalinen hyväksyttävyys arvioidaan palautteen perusteella matalaksi.
Kokonaisharkinnan perusteella on päädytty ratkaisuun, jossa täydentävä tuulivoimapotentiaali jätetään pois kaavaehdotuksesta eli Pielaveden Pillisuota, Rautalammin Pientä Mujumäkeä sekä Sonkajärven Huttusenlehtoa ei osoiteta viranomaiskuulemiseen valmisteltavassa kaavaehdotuksessa.
Muiden käsiteltävien teemojen osalta luonnosvaiheen palautteen perusteella aurinkovoimaa koskevaa yleismääräystä on muokattu siten, että aurinkoenergian tuotantoalueita suunniteltaessa on huolehdittava siitä, että ne sijoittuvat ensisijaisesti muualle kuin metsäpeitteisille alueille eivätkä lainkaan ojittamattomille luonnontilaisille suoalueille. Lisäksi yleismääräyksessä on tarkennettu, että olemassa oleviin elinkeinoihin, muun muassa metsien ja yhtenäisten peltoalueiden säilymiseen, ruuantuotannon huoltovarmuuteen sekä asutukseen kohdistuviin vaikutuksiin on kiinnitettävä huomiota.
Seudullisesti merkittävän kaupan päivityksen aiheuttamia ilmastovaikutuksia on selvitetty saadun palautteen perusteella. Vaikutustenarviointia tarkennetaan myös Harjulinjan sähkönsiirron yhteystarpeen merkintöjen osalta.
