© VR Group

Savon radan varrella sijaitsevat maakunnat Pohjois-Savo, Kainuu ja Etelä-Savo esittävät henkilöliikenteen palvelutason välitöntä kehittämistä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille, VR:lle, Liikennevirastolle ja eduskunnalle lähetetyssä kannanotossa tuodaan esille huoli siitä, että koko Itä-Suomi on jäänyt jälkeen raideliikenteen saavutettavuudessa niin ajallisesti kuin junavuorojen suhteen Länsi-Suomeen verrattuna.

Maakuntahallitusten ja kauppakamarien mielestä henkilöjunien vuorotarjontaa on lisättävä ja matkanopeutta nostettava myös Savon radalla. Keskimatkanopeus on saatava Kuopion ja Helsingin välillä samalle tasolle kuin Seinäjoen ja Helsingin välillä jo vuoteen 2020 mennessä.

Helsingin ja Oulun välisellä radalla keskinopeus on pääosin 200 kilometriä tunnissa Kokkolaan saakka.

– Savon radalla 200 kilometriä tunnissa on mahdollinen vain lyhyellä osuudella Mikkelin eteläpuolella, muilla osuuksilla suurin sallittu nopeus on 140 kilometriä tunnissa, kannanotossa muistutetaan.

Nopeutta ei ole saatu nostettua, vaikka tasoristeyksiä on onnistuttu vähentämään muun muassa Euroopan aluekehitysrahaston rahoituksella. Keskinopeuden nostaminen lyhentäisi matka-aikaa Kuopiosta Helsinkiin noin 20 minuuttia.

Selvityksen mukaan vuorotarjonnasta puuttuu työmatkustuksen kannalta tärkeä aamuyhteys Helsingistä pohjoiseen. Päivän ensimmäinen juna pääkaupungista saapuu Mikkeliin klo 10.48 ja Kuopioon klo 12.20. Vuoron pitäisi lähteä Helsingistä kaksi tuntia aikaisemmin.

Lisäksi maakunnat esittävät uusia vuoroja Kuopion ja Kajaanin välille. Kannanoton mukaan ne voitaisiin toteuttaa myös taajamajunilla.