Pohjois-Savon liitto, Kuopion kaupunki ja Rakennusliike Lapti esittelivät Kuopion ratapihaa ja matkakeskusta liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikölle Harri Pursiaiselle (neljäs oikealta) viime marraskuussa.

Kuopion ratapiha on tiistaina (2.6.2020) julkaistun hallituksen elvytyspaketin suurimpien yksittäisten väylähankkeiden joukossa. Ratapihan parantamisen ykkösvaiheeseen ja turvalaitteen uusimiseen esitetään lisätalousarviossa 30 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle on varattu puolen miljoonan euron määräraha.

Maakuntajohtaja Marko Korhosen mielestä kyse on ensimmäisestä merkittävästä osapäätöksestä Savon radan perusparannuksen kokonaisuudessa. Väylävirasto on luokitellut Kuopion ratapihan kansallisesti tärkeiden ratapihojen luokkaan. Nykytilassaan sen luokitus on kuitenkin moniongelmainen sekä tavaraliikenteen että henkilöliikenteen kannalta.

– Tämä osuu nyt kertakaikkisen erinomaiseen saumaan. Ratapihan kunnostaminen, uusi henkilötunneli ja rakenteilla oleva matkakeskus tornitaloineen tekevät Kuopiosta entistä tärkeämmän liikenteellisen solmukohdan. Se on tärkeää niin maakunnan asukkaiden, elinkeinoelämän kuin matkailun näkökulmasta.

Korhonen kuvailee ratapihaa kuokka maahan -hankkeeksi. Suunnitelmat ovat olleet valmiina jo jonkin aikaa. Väylä on arvioinut ratapihan parantamisen kokonaiskustannuksiksi 47–50 miljoonaa euroa.

– Se, että töihin päästään heti, otettiin tyytyväisyydellä vastaan meillä maakuntaliitossa, ja kiitokset kuuluvat useille eri tahoille. Maakunnan edunajamisen verkosto on tehnyt väsymätöntä työtä Pohjois-Savon kärkihankkeiden edistämiseksi. Lämpimät kiitokset kaikille, hän sanoo.

Lisäksi elvytyspaketissa on varattu valtatie 23:n toteutumattomiin hankkeisiin välillä Varkaus–Viinijärvi yhteensä 17 miljoonaa euroa.

– On hienoa, että myös Saimaan kanavan kehittäminen huomioitiin vedenpinnan nostamiseen varatulla potilla. Toivottavasti se ennakoi sitä, että kanavan sulkujen pidentämiseen palataan vielä tulevan syksyn talousarvion käsittelyssä.

Korhonen muistuttaa, että elvytyspakettiin eivät mahtuneet valtatie 5:n ja ysitien kehittäminen.

– Niiden osalta työ jatkuu.

Lisätalousarviossa suuri ilmastoelvytyspaketti: Joukkoliikenteelle tukea ja väylähankkeita koko maahan »