Liikennejaoston edustajat pysähtyivät mediainfoon Siilinjärven Pöljälle.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto teki tällä viikolla kaksipäiväisen vierailun Pohjois-Savoon. Jaoston puheenjohtajana toimivan kansanedustaja Markku Eestilän (kok.) mielestä vierailulla nousi esille erityisesti kolme teemaa: perusväylänpidon rahoitusta uhkaava romahdus, valtatie 5:n liikenteen sujuvoittaminen ja nopea itärata Helsingin lentoaseman ja Porvoon kautta Kuopioon ja Joensuuhun.

– On todella hieno asia, että Itä-Suomen maakunnat, kaupungit ja elinkeinoelämä ajavat yhteisrintamassa itärataa, joka nopeuttaisi merkittävästi junayhteyksiä, hän sanoo.

Eestilän mukaan savolaisten teollisuusyritysten viesti alempiasteisen tieverkon rapautuvasta kunnosta liikennejaostolle ja parlamentaariselle liikenneverkkotyöryhmälle oli yksiselitteinen. Perusväylänpitoon tulisi lisätä vuositasolla vähintään 300 miljoonaa euroa.

– Rahoitus on putoamassa 1,4 miljardista eurosta yhteen miljardiin. Se on aivan liian alhainen, Eestilä toteaa.

Kuopion kaupungintalon juhlasalissa järjestetyssä Ajankohtaista liikenteestä -kutsuseminaarissa alueen teollisuusyritysten edustajat korostivat valtatie 5:n merkitystä koko itäisen Suomen pääväylänä. Liikenteen sujuvuutta haittaavia pullonkauloja on erityisesti Siilinjärven ja Iisalmen välillä.

Lisäksi puheenvuoroissa nostettiin esille rautatieyhteys Kokkolan satamaan sekä Saimaan vesiväylä. Vuoksen vesistöalueen ja Saimaan liikenteen kasvua haittaavat Saimaan kanavan sulut, jotka ovat jäämässä liian lyhyiksi uusille rahtilaivoille.