Maakunnan yhteistyöryhmä puoltaa rahoituksen myöntämistä metsäkone- ja puunkuljetuslogistiikan oppimisympäristön rakentamiseen. Kahdelle hankkeelle esitetään EU-rahoitusta yhteensä 1,9 miljoonaa euroa.

Tällä hetkellä metsäkoneenkuljettajia valmistuu noin 400 vuodessa tarpeen ollessa 600. Myös puutavara-auton kuljettajista on pula.

Hankkeilla valmistaudutaan biotalouden ja erityisesti puun teollisen jalostuksen voimakkaaseen kasvuun Pohjois-Savossa ja Keski-Suomessa.

Savon ja Ylä-Savon koulutuskuntayhtymät hankkivat useita luokkatilaan ja liikuteltavaan oppimisympäristöön sijoitettavia metsäkone- ja puutavarakuormainsimulaattoreita. Oppimisympäristöön tulee myös opettajan videovalvontalaitteisto, josta on videoyhteys metsätyömaalla työskenteleviin metsäkoneisiin.

– Pelkästään Kuopioon suunnitteilla olevan biotuotetehtaan toteutuminen lisäisi arvion mukaan puunkorjuun ja puunkuljetuksen työvoimatarvetta niin, että maakunnallinen koulutustarve aloilla pitää enemmän kuin kaksinkertaistaa nykyisiin koulutusmääriin verrattuna, sanoo maakunnan yhteistyöryhmän puheenjohtaja Seppo Kääriäinen.

Kuopion seudulle viisas liikkumisjärjestelmä

Maakunnan yhteistyöryhmä puolsi maanantaisessa kokouksessaan myös Kuopion seudun viisaan liikkumisen hankekokonaisuutta, johon sisältyy muun muassa älykäs kaupunkipyöräjärjestelmä. Kaupunkipyörillä joukkoliikenteen asiakkaat voivat kulkea matkan viimeisen osuuden polkemalla.

– Viisaalla liikkumisella tarkoitetaan muun muassa jalankulkua, pyöräilyä, joukkoliikennettä ja kimppa­kyytiä, mutta myös oikeaa ajotapaa henkilöautolla. Kaikilla toimenpiteillä tavoitellaan näiden kestävien liikkumismuotojen lisäämistä ja samalla henkilöauton käytön vähentämistä, kertoo Kuopion kaupungin joukkoliikenneinsinööri Seija Pasanen.

Liikkumisen ja pysäköinnin informaatiopalvelut kootaan yhdeksi kokonaisuudeksi. Kuopion kaupunkiseudun asukkaat, työntekijät, opiskelijat ja koululaiset sekä alueella vierailevat saavat tarvitsemansa liikkumispalveluiden ja pysäköinnin informaation yhden käyttöliittymän takaa.

– Tällaista ei vielä Suomessa ole toteutettu, sanoo Seija Pasanen.

Liikkumisjärjestelmä tulee maksamaan noin 1,7 miljoonaa euroa. EU-rahan osuus on 1,2 miljoonaa euroa.