Digivieri kokoaa digitukiverkoston Pohjois-Savossa

Oletko digituen tarjoaja, kehittäjä, testaaja tai kouluttaja? Tule mukaan Pohjois-Savon digitukiverkostoon! Pidetään yhdessä huolta, että sähköiseen asiointiin on tarjolla apua koko maakunnassa. Ei anneta kuntalaisten sotkeentua tietoverkkoihin eikä päästetä enoakaan putoamaan digiveneestä.

Digivieri-hankkeessa on palvelumuotoiltu digitukikokonaisuutta yhdessä digitukea tarvitsevien ikäihmisten ja tuen tarjoajien kanssa.

Tutustu palvelumuotoilun loppuraporttiin

Verkostossa tutustut muihin digitukitoimijoihin ja saat uutta osaamista ja ideoita. Pääset jakamaan hyviä käytänteitä ja kehittämään yhdessä pohjoissavolaista digituen toimintamallia. Yhdessä tekeminen tehostaa viestintää ja lisää digituen näkyvyyttä.

Ota yhteyttä projektipäällikkö Maria Puustiseen, niin saat lisätietoja ja pääset mukaan verkoston toimintaan.

Pohjois-Savon liitto jatkaa digituen alueellista koordinointia Digivieri 2 -hankkeessa. Jatkohankkeen toteutusaika on 1.11.2020-31.10.2021.

Hankkeen tavoitteet:

  1. Alueella on aktiivinen digituen verkosto, joka vahvistaa asukkaiden mahdollisuutta saada digitukea ja asioida digikanavassa.
  2. Alueen ajantasainen tilannekuva tukee digituen kehitystä.
  3. Digituen tarjonta kehittyy alueellisesti kattavaksi ja vastaa tarpeeseen.
  4. Vahva viestintä digituesta ja digitaitojen merkityksestä varmistaa, että asiakas saa ja löytää tarvitsemansa tuen.

Digituen alueellinen koordinointitehtävä on osa valtakunnallisen digituen toimintamallin toimeenpanoa. Tavoitteena on taata digituen saatavuus Suomessa niiden henkilöiden auttamiseksi, jotka eivät osaa tai pysty käyttämään digitaalisia palveluja. Digi- ja väestötietovirasto koordinoi digitukea valtakunnallisesti, ja valtiovarainministeriö tukee kehittämistyötä valtionavustuksella. Digivieri-hankkeen rahoitus koostuu tästä valtionavustuksesta sekä Pohjois-Savon kehittämisrahaston tuesta.

Hanketiimiin kuuluvat projektipäällikkö Maria Puustinen, erityisasiantuntija Toni Auvinen, viestintäasiantuntija Jari Sihvonen ja ohjausryhmän puheenjohtaja Pekka Kaikkonen.

Mikä digituki?

Digitaalisten palvelujen tehtävä on helpottaa arkeamme, mutta kaikilla ei ole riittäviä taitoja ja mahdollisuutta niiden käyttämiseen. Siksi tarvitaan digitukea.

Digituki tarkoittaa sähköisen asioinnin, palvelun tai älylaitteen käytön tukea, jonka tarkoituksena on auttaa asiakasta käyttämään laitteita ja asioimaan itsenäisesti ja turvallisesti. Tukeen kuuluu myös sähköiseen palveluun ohjaaminen. Digituki voi olla etätukea (esimerkiksi chat-, puhelin- tai videotuki), lähitukea (asiointipisteet, vertaistuki, kotiin vietävä tuki) tai koulutusta (verkkokoulutukset, kansalaisopistojen koulutukset tai kurssit). Sen sisältö voi vaihdella sähköisen asioinnin opastamisesta sovellusten asentamiseen ja käyttöönottoon.

Digi kuuluu meille kaikille, mutta kaikkea ei tarvitse osata itse. Tehdään yhdessä digitaidoista uusi kansalaistaito!

Etänä annettava digituki

Digitaitojen ja etänä annettavan digituen merkitys korostuu koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Suomidigi.fi-sivustolle kerätään etädigituen tarjontaa alueittain ja valtakunnallisesti. Sivustolta löytyy myös vinkkejä digituen antamiseen. Kannustamme kaikkia tarjoamaan digitukea etänä ja toimittamaan tietoja siitä hankkeelle.

Etänä annettava digituki Suomidigi-sivulla »
Pohjois-Savon etätuki Suomidigi-sivulla »
Digitukiviikon tapahtumasivu Suomidigi-sivulla »